Driedaagse training – LEAN in verzuim

 

Flow_Lean_in_verzuim_Herman_Evers_en_Gaston_Dollevoet

Heb jij wel eens Lean gedacht over verzuim? Wij wel. We gebruiken Lean om bedrijfskundig naar de processen van verzuim, re-integratie en preventie te kijken. Dat sluit aan bij de taal van het primaire proces. Alle re-integratieactiviteiten worden opnieuw bekeken vanuit waardetoevoeging voor de klant. Dat is volgens ons ‘Eigen regie’ op zijn best.

Deze driedaagse training Lean in verzuim biedt je een gedegen basis om het gedachtegoed van Lean toe te passen op de processen van verzuim, re-integratie en preventie. Je leert ervoor te zorgen dat er in jouw verzuimproces plaats is voor de klant en waarde. Lean helpt je om alle benodigde activiteiten in deze processen te stroomlijnen, waarbij verschillende soorten verspilling worden opgespoord. En met de aangescherpte privacywetgeving van de Autoriteit Persoonsgegevens in het achterhoofd levert Lean ook een belangrijke bijdrage aan het demedicaliseren. Na afloop heb je een verbeterplan met concrete inzichten en toepassingen om direct een verbeterproces te starten.

Lean is ook gericht op continue verbetering van processen. In deze training leer je dat dit ook uitstekend past bij het continu verbeteren van de inzetbaarheid van medewerkers. Gedurende de drie dagen werk je aan een portfolio. Daarin verzamel je alle behandelde aspecten van Lean met behulp van jouw bedrijfseigen situatie en die van je medecursisten. We gebruiken een meta-aanpak voor stapsgewijze verbetering, zodat de werkwijze wordt geborgd (bekend als de verbeterKata). Jouw uitgangspunt wordt: ‘alleen die activiteiten die voor de werkgever toegevoegde waarde leveren in het realiseren van optimaal inzetbare medewerkers worden ingezet’.

 

Onderwerpen die zeker aan bod komen

  • De basisprincipes van Lean
  • Wie is de klant? Voor wie doe je het? Wat is zijn behoefte?
  • Wie is eigenaar van verzuim en (verminderde) inzetbaarheid?
  • Wat is de toegevoegde waarde van iedere betrokken actor?
  • Is sprake van een ‘pull’ benadering en ‘flow’ of is er vooral ‘push’ en verstoring te zien?
  • Welke vormen van verspilling zijn er te zien in het verzuim- en re-integratieproces?
  • Hoe kun je processen en personen continu verbeteren vanuit denken in toegevoegde waarde?
  • Hoe coach je leidinggevenden en medewerkers in dit proces?

Belangrijke informatie

De driedaagse training Lean in verzuim wordt verzorgd door ervaren trainers van DEXIS Arbeid en Evident.

Data eerstvolgende training: 15, 29 september en 13 oktober (9.00 – 16.30 uur)

Locatie: Spectra Facilities, Oudlaan 4 te Utrecht

Doelgroep: HR Adviseur, case manager, bedrijfsarts, arbeidsdeskundige, A&O deskundige

Prijs: € 1.450,- excl. BTW, inclusief cursusmateriaal en de hieronder vermelde boeken:

  • Activeringsgesprekken, verzuim is ook gedrag van leidinggevenden, 2019
  • Inzetbaarheid als service, 2018
  • Verzuim is uit, Activering is in, 2018
  • De kleine Lean voor dummies, 2015

Accreditatie:

  • Geaccrediteerd door AbSg voor bedrijfsartsen voor 18 punten (nr. 236406)
  • Waardering Hobéon SKO-A&O voor 3 punten, SKO-AH en SKO-VK voor 1 punt
  • Geaccrediteerd door NVVA voor AD voor 15 punten

Je ontvangt een certificaat indien je alle dagen hebt gevolgd

 

Aanmelden

Via gaston.dollevoet@dexisarbeid.nl, 06 53533187

Via Herman.Evers@Evident-bv.nl, 06 26876929

 

DOWNLOAD HIER HET PROGRAMMA

 

 

Video_training_lean_in_verzuim
Training lean in verzuim met Gaston Dollevoet
inzetbaarheid als service training Lean in verzuim

Dag 1

Kennismaking en contractering. Inleiding in het gedachtegoed van Lean.

In ieder blok geven we een korte schets van de Ltheorie vertaald naar verzuim en re-integratie. Aansluitend ga je veel oefenen aan de hand van je eigen documenten.

Blok 1 Klant en Waarde

  • Wie is mijn Klant, hoeveel klanten zijn er te zien?
  • Op zoek naar Klantwaarde, welke behoefte heeft de klant, welke producten en diensten worden geleverd? Wie is leverancier?

Blok 2 Waardestroom

  • Hoe ziet de Waardestroom eruit? Wat zijn de belangrijkste activiteiten?
  • Is de procesbeschrijving volledig zodat de verbetermogelijkheden duidelijk gemaakt kunnen worden? Een Wvp-proof proces is vaak niet Lean-proof.

> Een systematische aanpak voor verbetering: continu verbeteren
> Reflectie en verbetercyclus aan de hand van 5 vragen
> Evaluatie en voorbereiding voor dag 2

Dag 2

Blok 3 Verbeterinstrumenten en het streven naar perfectie

  • Stap voor stap toe werken naar meetbare doelen
  • ‘Verzuim’ is onderdeel van werken
  • Oefenen met de PDCA-cyclus

Blok 4 Flow en verspillingen

  • Zie je een doorlopende stroom activiteiten? Welke activiteiten voegen echt waarde toe en welke kun je reduceren of elimineren? Welke verspillingen verstoren hier de optimale procesgang

> Reflectie en verbetercyclus aan de hand van 5 vragen
> Evaluatie en voorbereiding voor dag 3

Dag 3

Blok 5 Pull: De klantvraag bepaalt het tempo

  • Bepaalt de klantvraag eigenlijk wel de voortgang van processen?
  • Wordt er per stuk (1 x 1-flow) gewerkt waardoor de doorlooptijden korter worden?
  • Welke ‘werkvoorraden’ zijn er te zien, waar zijn de wachttijden?

Blok 6 Continu verbeteren is een mindset

  • Hoe bevorder je gewenst gedrag en betrek je iedereen bij continu verbeteren?
  • Oefenen met de VerbeterKata

> Reflectie en verbetercyclus aan de hand van 5 vragen
> Evaluatie